تور باکو

شما اینجا هستید : آذربایجان / سفرنامه باکو

سفرنامه باکو

سفرنامه   باکو

سفرما به  باکو  بصورت هوایی و از فرودگاه امام خمینی آغاز گردید. ساعت پرواز 2:30  بامداد بود که ما مجبوربودیم برای تشریفات پرواز ساعت 12 تو فرودگاه باشیم, یک روز قبل از عید سال 95 بود و فرودگاه مملو از مسافرانی بود که ترجیح میدادن تعطیلات نوروزشون رو خارج از کشور سپری کنن, تو چهره آدمش میشد خستگی ناشی از شب بیداری رو دید وهم شادی داشتن تعطیلات و خوش گذرونی های پیش رو, کلا تو فرودگاه موقع شروع سفر همه حس خوبی دارن.

مسیر پروازمون یکساعت طول کشید وقتی وارد فرودگاه حیدرعلی اف  باکو  شدیم محو زیبایی و نورپردازی خاص اون شدم و اینجا بود که متوجه شدم چه فرق بزرگی است بین فرودگاه امام خمینی ما با فرودگاههای اونا و متاسف شدم برای خودمون که یک گردشگر خارجی وقتی وارد فرودگاه بین المللی کشور ما میشه تو اولین دید چه برداشتی از کشور ما میکنه.

خیلی راحت وسریع کارهای مربوط به ورودمون انجام شد و وارد سالن خروجی فرودگاه شدیم,  اونجا تعداد زیادی آدم با داشتن یه قاب تو دستشون منتظر مسافراشون ایستاده بودن, ما همونجا لیدرمون رو شناختیم که با برد حاوی اسم آژانس ثبت نامیمون (دروازه طلایی) منتظر بود؛ خودمون رو به ایشون معرفی کردیم و در محلی که بهمون نشون دادن منتظر شدیم تا بقیه مسافرا هم به جمع ما بپیوندند.

یه گفته لیدرمون ما همونجا تو فرودگاه مقداری از دلارمونو چنج کردیم  و بازاء هر صد دلار  155 منات  دریافت کردیم  ایشون گفتند که بدلیل تعطیلی بانکها در ایام نوروز ممکنه نتونیم جایی رو برای چنج کردن دلارامون پیدا کنیم یا اینکه با نرخ برابری کمتری بتونیم منات تهیه کنیم.

تعداد زیادی مسافر با ما همراه شدن همگی سوار اتوبوس شدیم و به سمت شهر راه افتادیمفرودگاه حيدرعلي اف  باکو  حدود 20 کیلومتر خارج شهر بود.

با نزديک شدن به شهر  باکو  چراغانی‌ها و نورپردازی‌هاي حاوی تبریک عید نوروز نويد سفر خوشي رو براي ما داشت.

همه به محو تماشای شهر بودند یک شکل بودن نمای ساختمانها با نورپردازی زیبای آنها در شب چشم گیر بود , چراغانی و تزیین خیابان ها بمناسبت عید نوروز حاکی از برنامه های خاص و خوبی بود که باکو یی ها برای نوروز تدارک دیده بودند.

در مسیرمان برای رسیدن به هتل, لیدر توضیح مختصری درباره شهر  باکو  داد و گفتند که توضیحات بیشتر و کاملتر رو در روز سیتی تور به همه خواهند  گفت؛ برنامه سفر رو همراه با بروشور و نقشه شهر به همه دادند که این کار بسیار برای همه مسافران جالب بود . تو مسیر به هر هتلی که میرسیدیم  تعدادی از مسافران پیاده میشدن و تقریبا ساعت5  بود که ما به هتلمان رسیدیم و پس از پذیرش ساعتی را در هتل استراحت کردیم.

از آنجایی که گشت شهری که از طرف آژانس برای ما در نظر گرفته شده بود مربوط به فردا رسیدن ما به  باکو  بود ترجیح دادیم خودمون یه گشت کوچیک تو شهر داشته باشیم با نقشه و راهنمایی که لیدر به ما داده بود و همچنین جی پی اس گوشی پیدا کردن مکانهای دیدنی شهر برامون آسون بود. از هتل که خارج شدیم اولین چیزی که نظرمون رو جلب کرد تنوع و لوکس بودن ماشینهایی بود که در شهر تردد میکردن هتل ما تقریبا در مرکز و نزدیک محله توریستی شهر بود ولی ترجیح دادیم با ماشین یه دور کوتاهی تو شهر بزنیم بهمین خاطر  یه تاکسی کرایه کردیم این تاکسی ها که به بادمجان تاکسی معروف بودند بسیار جالب و زیبا طراحی شده بودن این تاکسی ها از لندن وارد و بدلیل رنگ بنفششون به این نام  معروف شده بودن دو ردیف صندلی روبروی هم با ظرفیت 4-5 نفر داشت و یک شیشه بین مسافر و راننده تعبیه شده بود که راننده از طریق بلندگو با مسافر ارتباط برقرار می کرد.

یه دور کلی در شهر زدیم خیابانها به نسبت خلوت بود و همه راننده ها با رعایت قوانین, رانندگی میکردن, چیز جالبی که برای ما ایرانی ها شاید غریب باشه اهمیت زیادی بود که راننده ها برای عابرین پیاده قائل بودن اگه عابری رو از دور میدیدن سرعتشون رو کم میکردن و با فلاشر به دیگر راننده ها هم اعلام میکردن که سرعتشون رو کم کنند البته ذکر این نکته هم  ضروریه که دراکثر خیابانهای شهر زیرگذر داشت و عابران تنها زمانی وارد خیابان میشدند که فاقد زیرگذر بود و خط عابر پیاده در خیابان درنظر گرفته شده بود.

در نگاه اول  باکو  یه شهر لوکس بنظر اومد نمایندگی فروش ماشینهای فراری, لامبورگینی, آستون مارتین, بنتلی و ... , برندهای لوکس سوارسکی, جورجیو آرمانی, زارا  و ... , همسر من زبان ترکی بلد بود و خیلی راحت با راننده صحبت میکرد, راننده گفت که قرار در خرداد ماه مسابقات فرمول وان تو باکو برگزار بشه و ازینرو دولت جمهوری آذربایجان تلاش بیشتری برای تغییرات بهتر خیابانها در نظر گرفته, حدود نيم ساعت در شهر چرخیدیم وقتی راننده ازمون 6  منات  دریافت کرد تعجب کردیم چون واقعا مبلغ ناچیزی بود.

راننده ما رو جلو ایچری شهر پیاده کرد , در نمای اول از ايچري شهر، قلعه دختر با همون قیزقالاسی Qiz Qalasi به چشم ميخورد، روز اول نوروز بود و ادماي زيادي جلوي ايچري شهر جمع شده بودن آهنگ محلي پخش ميشد و همه هيجان زيادي داشتند  , در سمت چپ قلعه دختر يک قبرستانی باستانی وجود داشت که در کنار یک حمام قدیمی بود؛ وارد  ایچری شهر  شدیم خیابان های سنگ فرش شده با ساختمان های قدیمی نظر ما را جلب کرد من فکر میکردم که خالی از سکنه باشه ولی اینطور نبود و هنوز خانواده هایی در آن زندگی می کردند.

دستفروشهایی که داخل  ایچری شهر  بساط کرده بودن که قالیچه, ظروف مسی و برنجی قدیمی, اسباب بازی و ...  میفروختند.

موقع ظهر بود برای ناهار وارد رستوران کاروانسرا که در ابتدای ورودی ایچری شهر بود رفتیم یه کاروانسرای قدیمی با حجره هایی که دور تا دور آن کشیده شده بود,

غذاهای آذربایجان ی ها بیشتر کبابی بود, لوله کباب, تیکه کباب و ... که ما برای تست هردو آنها را سفارش دادیم به همراه مخلفات که شامل, سبزی, پنیر, خیار گوجه و ... بود  و یک نوشیدنی عالی با طعم ترخون! که پیشنهاد میکنم  حتما تستش کنید.

طعم غذا بسيار لذيذ بود با اينکه حجم غذاي اصلي شايد براي اکثر ايراني ها کم باشه اما بدليل کيفيت عالي گوشت و مخلفات همراه آن ميشه سير شد. بعد از خوردن ناهار و پياده روي در ايچري شهر وارد تارگوا ، منطقه توريستي شهر شديم ، باز هم خيابان سنگ فرش شده زيبا! با کلي فروشگاههاي لوکس با برندهاي معروف که اکثر آنها هم موقع حراجشون بود شايد تعطيلات نوروز براي خانمهايي که اهل خريد هم هستند باکو بهترين گزينه باشه چون هم گردش هست هم خريد بهترين اجناس با بهترين قيمتها! به مغازه ها سري زديم و بدليل کيفيت خوب اجناس با قيمت باورنکردني آنها پس از حراج خريدهامو از همون روز اول شروع کردم ،چند ساعتي رو در تارگوا چرخيديم و سپس به هتل برگشتیم تا برای سیتی تور که در فردا برگزار میشد آماده باشیم.

روز دوم بعد از خوردن صبحانه در لابی هتل منتظر رسیدن دوستانمون بودیم بعد از ده دقیقه اتوبوس رسید لیدرمان داخل هتل شد و ما را همراهی نمود.

در ابتدا به مرکز فرهنگی حیدرعلی اف رفتیم که توسط زاها حدید طراح عراقی طراحی گردیده بود نمای بسیار زیبای این ساختمان که گفته ميشد برگرفته از امضای حیدرعلی اف رئیس جمهورآذربایجان بوده و از هر طرف يه نماي زيبا داشت.

سپس به برجهای شعله رفتیم سه برج بلند شیشه ای که به آسمان خراشهای  باکو  هم مشهورند. ليدرمون توضيح دادند که اين سه برج هرکدام شامل هتل لوکس فیرمونت ، برج مسکوني و برج تجاري است. نماي اين سه برج بلند واقعا زيبا بود و در هر کجاي شهر باکو که بايستي اين سه برج رو ميشه تماشا کرد. نور پردازي زيباي اين برج، رقص نور آن به رنگها و اشکال مختلف در شب بسيار ديدني است.

روبروی برجهای شعله پارک آپلند يا شهيد لر و برج صدا و سيماي آذربايجان قابل مشاهده بود. يه گشتي در پارک زيباي شهيد لر زديم هواي تميز و درختان سرسبز واقعا براي همه نشاط آور بود.

بعد از گشت و گذار در اطراف برجهاي شعله به سمت ميدان پرچم رفتيم ، پرچم قد برافراشته باکو در نزديکي کريستال هال  باکو  و ساحل درياي خزر با دورنماي برجهاي شعله مکان بسيار زيبايي براي عکاسي بود.

بعد از آن اتوبوس ما را در کنار ايچري شهر پياده کرد باز هم شلوغي و ازدحام جمعيت که براي حضور در جشنهاي نوروزي که در محل ايچري شهر  باکو  برگزار ميشد قابل مشاهده بود يکم هوا سرد شده بود و احتمال بارندگي وجود داشت ليدرمون درباره ايچري شهر توضيح دادند که  ایچری شهر  را در  باکو  با نام ارگ قدیم يا شهر قديمي میشناسند،  ایچری شهر  دارای 23 محله، 2 کاروانسرا، 3 چشمه آب، میدان بازارو... است که قلعه دختر را میتوان به عنوان جذابترین جاذبه آن نام برد و حدود 2000 نفر سکنه هنوز در شهر قديم  باکو  زندگي مي‌کنند.

با گروهمون وارد ايچري شهر شديم، تماشاي مغازها و دست فروشهاي اجناس سنتي، گليم، ظروف مسي و مجسمه هاي رنگي با شنيدن موسيقي سنتي آذربايجان برايمان جذاب بود بعد از کمي پياده روي وارد ميدان اصلي ايچري شهر شديم سن هايي رو براي برنامه هاي نوروزي تدارک ديده بودند بچه هاي نوجوان با لباسهاي محلي همراه با آهنگهاي آذربايجاني به رقص‌هاي محلي مشغول بودند برنامه هاي نوروزي بسيار زيبا و با هيجان برگزار ميشد طوري که حدودا يکساعت را در آن محل به تماشاي برنامه ها مشغول بوديم، نم نم بارون شروع شد، ليدرمون ازمون دعوت کرد که براي صرف نهار به رستوران هتل شاه پالاس که در همان ايچري شهر بود بروم، هتلي با نماي بسيار زيبا در نزديکي درب ورودي ايچري شهر بود وارد رستوران هتل شديم ابتدا ازمون با چاي به همراه مربا پذيرايي شد. رستوران هتل دقيقا به محل برگزاري جشن‌ها ديد داشت و ما همراه با صرف چاي برنامه نوروزي را دنبال مي‌کرديم. بعد از صرف نهار که مهمون آژانس بوديم به همراه گروه از ايچري شهر خارج و وارد تارگوا محل توريستي شهر شديم، در سمت ديگر تارگوا اتوبوس منتظر گروه بود که ما را به مرکز خريد 28 مي‌ ببرد، خانمها از شنيدن مرکز خريد خوشحال شدند، در پاساژ 28 مي نيز مغازهاي لوکس و زيبايي وجود داشت و از شانس خوب ما همگي در حراج بودند آنجا هم اکثرا به خريد مشغول شدند ؛ گويا اينجا اتمام برنامه سيتي تور بود، ليدر توضيح دادند که تورهاي آپشنال هم از طرف آژانس براي مسافران تدارک ديده شده که با دريافت هزينه انجام ميشد برنامه شام ايراني روي کشتي براي ما جالب بود که فردا شب آن برگزار مي‌شد ما ثبت نام کرديم و چون قصد پياده روي در شهر را داشتيم از گروه خارج شديم، و پياده به هتل محل اقامتمان برگشتيم.

برنامه شام ايراني روي کشتي هم بسيار جالب بود که از دوستان دعوت ميکنم اگر همچين برنامه اي تدارک ديده شد حتما شرکت کنند چون شب بسيار خوبي رو براي همه رقم ميزنه.

مکان هاي ديدني ديگري که در  باکو  بازديد کرديم شامل موزه فرش ،  پارک مفاخر  که پارکي زيبا که محل دفن مفاخر و مشاهير آذربايجان بود و پياده روي در ساحل زيباي درياي خزر بود.

سفرمان به  باکو  بسيار خاطره انگيز بود و چون هزينه سفر به  باکو  در مقايسه با سفرهاي داخلي ايران بسيار بصرفه بود تصميم گرفتيم باز هم به  باکو  سفر کنيم. عليرغم سفرهاي گروهي که ممکن است مشکلاتي رو در پيش داشته باشه خوشبختانه آژانسي که ما رو در اين سفر همراهي کرد بسيار متعهد و مسئوليت پذير بود و خوده اين موضوع زيبايي سفر را براي ما دو چندان کرد.

سفرنامه ارسالی مریم برای مسافرنامه

کپی و نشر آثار نشریه گردشگری مسافرنامه با ذکر منبع بلامانع است.

مسافرنامه

عاااااااالی بود ممونم از مریم جان که سفرنامه ی خود را داخل مسافرنامه قرار دادند
  • تیر24
    saman: عنوان,
    سفرنامه ی بسیار زیبا و بسیار جاب بود وقتی این سفرنامه رو خوندم خیلی دوست دارم حتما یکبار برم باکو
  • تیر15
    موسوي: عنوان,
    سفرنامه با جزييات خوبي نوشته شده و راهنمايي هاي خوبي براي گردشگران داشت ، ممنون از توصيه هاي خوبشون