تور باکو

سفرنامه گرجستان باتومی

قسمت اول

قسمت دو...

به ایستگاه قطار در تفلیس رفتیم مسیر طولانی نبود و پس از ده دقیقه تاکسی توقف کرد. به سمت سکو رفتیم قطار مدرن و نویی منتظرمان بود.

سفرنامه باتومی

بعد از مدتی سر مهماندار قطار مسافران را دعوت به سوار شدن کرد، به واگن مورد نظر رفتیم. نقشه مسیر قطار در کابین تنها چند توقف را نشان میداد. قطار راه افتاد و شروع کرد به پیچیدن در میان کوه ها و دره ها. مسیر پر بود از کوه و درخت و جنگل و رودخان، هر جایی که چشم میچرخید پر بود از کلی منظره زیبا. گه گاه به سمت پاگرد واگن ها میرفتیم و از نمایی بهتر به مناظر بیرون خیره میشدیم. می دانستم در انتهای مسیر دریای سیاه با آنهمه افسانه و داستان منتظره ماست. صبورانه منتظر دیدن دریای‌سیاه بودم میخواستم بدانم به همان سیاهیست که می گویند و یا تنها لقبی سیاه را یدک میکشد. وقتی به انتهای مسیر نزدیک میشدیم دریای سیاه در سمت راست قطار جلوه کرد به سمت پنجره پاگرد دویدم، دریایی زیبا با ساحلی شنی که زیر نور خورشید در حال غروب کردن میدرخشید.

راستش آنقدر ها هم سیاه نبود. قطار به ایستگاه پایانی رسید چمدانها رابرداشتیمو به سمت درب خروجی رفتیم. واقعا برای ارتباط با راننده تاکسی دچار چالش بودیم و یا حتی اگر راننده ای هم منظورمان را می فهمید ترجیح میداد نفهمد. گویی این خصلت همیشگی راننده های تاکسی در سراسر دنیاست. به هر حال به راننده فهماندیم که هتل محل اقامتمان کجاست، راه افتادیم راستش را بگویم همگی شکه شده بودیم آن همه وصف زیبایی باتومی و ساحل دریای سیاه کجا رفته بود؟ خودمان را در شهری مخروبه میدیدیم که درو دیوارش در حال فروریختن بود. اصلا برایم سوال بود این شهره زنده هاست یا دنیای مردگان؟ تجربه ی سفرهای زیاد یاد آور این موضوع بود که زود قضاوت نکنم و بگذارم زمان همه چیز را حل کند. وقتی به هتل رسیدیم انگار جانی تازه گرفتیم هتل یوفوریا در حاشیه ی دریا با عظمت به ما خوش آمد میگفت.

خیلی زود اتاق را تحویل گرفتیم و تصمیم گرفتیم برای شروع به کنار ساحل برویم و دریا را تماشا کنیم و خودمان را بیشتر ازین خسته نکنیم. ساحل زیبایی بود اگرچه در برخی مناطق زباله ای هم به چشم میخورد که متاسفانه گویی فاجعه ای جهانی است. به هتل برگشتیم دیگر هوا تاریک شده بود رفتیم به استخر هتل و تنی به آب زدیم بسیار زیبا، تمیز و خلوت بودالبته استخری روباز هم در کنار این استخر بود که بر روی بام یکی از طبقات قرارداشت و منظره ای چشم نواز رو به دریای سیاه. صبح روز بعد کمر همت بستیم که برویم و بگردیم و فرصتی را از دست ندهیم. حاشیه ی بلوار زیبای باتومی را ادامه دادیم سر راه کلی هتل و ساختمانهای مدرن و عجیب دیدیم، گویی چهره ای دیگر از شهر نمایان شده بود.

سفرنامه باتومی

در بین راه به رقص فواره های موزیکال برخورد کردیم و تماشا کردیم و فیلم گرفتیم. می خواستیم برویم برج مشهور الفبای گرجی را ببینیم الفبای گرجی جز معدود الفبای دنیاست. در حاشیه بلوار و نزدیک بندرگاه به برج الفبا رسیدیم، با پرداخت 10-20 لاری به بالای برج رفتیم راستش چیز زیادی برای دیدن داخل برج نبود اما منظره ای جالب را برای تماشای دریا و شهر برایمان به ارمغان آورد. بعد از برج الفبا و در نزدیکی همین برج به سراغ مجسمه ی متحرک علی و نینو افسانه ی عاشقانه ی گرجی-آذری رفتیم فکر میکردیم بنای یادبود خیلی بزرگتر باشد و با دیدن ابعادش کلی غافلگیر شدیم شاید ابعاد مجسمه ها کمی از ابعاد واقعی یک انسان بیشتر بود

کمی توقف کردیم تصمیم گرفتیم برویم در شهر ماجراجویی کنیم. خیلی زود فهمیدیم که باتومی شهریست که در حال پوست اندازیست. خیابانهای نزدیک ساحل بسیار زیبا جذاب و کمی آنطرف تر بافت قدیمی فرسوده. به هر حال از آن شک اولیه بهتر بود همانند تفلیس باتومی هم پر بود از آب انار فروشانی که به صورت طبیعی برایتان ابمیوه تهیه میکردند. جانی تازه کردیم و به سمت تلکابین رفتیم یا به قول خودشان کابل ماشین. متاسفانه به گفته مسئول ماشین به علت ابری بودن و احتمال باران فعال نبود اما نا امید نشدیم و برای ناهار به سمت رستورانهای اطراف رفتیم. مردی سالخورده در جلوی یکی از رستورانهای توجهمان را جلب کرد که به زبان فارسی و با لهجه ای خاص دعوتمان کرد که به رستوران برویم از او نامش را پرسیدیم " آقا محمد" که گفت از ازبکستان برای کار به گرجستان آمده و به همین علت فارسی بلد بود. با توجه به تحقیقاتمان راجب غذاهای گرجی و توصیه محمد آقا غذای خنگالی را سفارش دادیم ظاهری خوب و لذیذ داشت اما باور کنید کل غذا دستنخورده باقی ماند و اصلا با ذائقه ماسازگار نبود

تصمیم گرفتیم ماهی سفارش بدهیم و دلی از عزا در بیاوریم.

سفرنامه باتومی

به سمت تلکابین برگشتیم شروع به کار کرده بود فرصت را غنیمت شمردیم و سوار شدیم. حد اقل از تلکابین تفلیس خیلی بزرگتر بود و حدود 5-6 دکل داشت. عکس میگرفتیمو مناظر زیر پایمان را تماشا میکردیم.

تلکابین به سمت بالای کوهی میرفت در انتها به ایستگاه رسیدیم جایی که فضای مناسبی برای تماشای مناظر شهر و دریا داشت با دوربین چشمی به پایین نگاه میکردیم عکس میگرفتیم به رستوران ایستگاه رفتیم و با چای ...

...کیک از خودمان پذیرایی کردیم. فردای آنروز هم به گشت و گذار پرداختیم و میدان پیازا که به سبک میدان سن مارکو ونیز ساخته شده .

سفرنامه باتومی

میدان اروپا با مجسمهی مدیا و پوستین زرین و خیلی جاهای دیگر را گشتیم.

همچنین بعد از ظهر آنروز برای تماشای رقص دلفین ها به دلفیناریوم باتومی رفتیم واقعا مراسم جالب و شادی بود.

انگار دلفین ها آمده بودند که شوری تازه به سفرمان ببخشند. در مدت اقامتنان در باتومی جاهای زیادی را گشتیم، دوستان جدید پیدا کردیم، غذاهای محلی را تجربه کردیم و به معنای واقعی سفر کردیم. سفری که مانند هر سفر دیگر پر بود از تجربه، پر بود از هیجان و خدا را شکر که تجارب و خاطراتی خوش.

سفرنامه باتومی

کم کم داشتیم به شهر عادت میکردیم اما دیگر وقت بازگشت بود و مثل هر سفر دیگر انتهایی داشت. به سمت ایستگاه قطار برگشتیم و به سمت تفلیس به حرکت در آمدیم تا از فرودگاه تفلیس به تهران باز گردیم.

با آرزوی بهترین سفرها....

نوشتار محسن

کپی و نشر آثار نشریه گردشگری مسافرنامه با ذکر منبع بلامانع است.

جدیدترین پست ها در این دسته بندی

5 کامنت

• مرداد03
    حمید : ,
    عالللللی
  • مرداد03
    نام: عنوان,
    سفرنامه باتومی خیلی خوب و مفید بود . چون قصد سفر داشتیم و برای این مسیر مردد بودیم .ممنونیم از افراد با ذوقی که اطلاعات مربوط به سفرشون رو در اختیار دیگران قرار میدن .
    علیرضا محمدی: سفرنامه گرجستان باتومی,
    سفرنامه ی بسیار جالبو زیبا و همچنین بسیار کامل بود ممنونم از نویسنده ی این سفرنامه که اقای محسن بودند واقعا تشکر که به اشخاصی مثل بنده که دوست داشتم درمورد باتومی اطلاعات داشته باشم کمک کردند ممنونم از مسافرنامه که این سفرنامه ی زیبا رو قرار دادند
    مریم: سفرنامه گرجستان | سفرنامه باتومی,
    سفرنامه همراه با عکسای متن واقعا عالی بود. ممنون از نویسنده مطلب که وقت گذاشتن و اطلاعات کامل و جامعی از سفرشون رو در اختیار ما خوانندگان مسافرنامه قرار دادند. این سفرنامه ها برای گردشگران بسیار مفید و قابل استفاده است.
    مدیر
    سایت
    مدیر سایت: ,
     بله همینطوره رسانه مسافرنامه همواره در تلاش جهت همکاری بیشتر با علاق مندان میباشد جهت هرگونه پرسش و پاسخ میتوانید از طریق ارتباط با ما در تماس باشید
    نگار : سفرنامه باتومی,
    سفرنامهی بسیار زیبا جامع و کاملی بود و اینکه عکس ها هم کل به تصویر سازی کمک میکرد ممنون از شما